mandag den 12. februar 2024

Arriving Barranquilla


 Vi blev hentet af taxaen på vores hotel kl. 04.45. Det var en yderst høflig og rar taxachauffør, som yderemere var der 10 minutter førend han var bestilt, han holdt pænt og høfligt og ventede på at René fik gjort sig klar til afrejse, mens jeg fik en snak om rejsetid mm.

Vi skulle flyve fra Terminal 2 i hamborg, vi gik lige hen med kufferterne, der var kun 1 foran os. Dernæst skulle vi igennem check-in, hvilket også forløb bedre end jeg tidligere har prøvet, der var ingen ventetid og personalet var simpelthen så  rare,  venlige og snakkesalige - det kan da kun blive en go' dag🙏🏻

Efter check-in gik vi forbi en duty shop og fik lidt parfume, creme og mascara på sådan er det at rejse som backpacker, i rygsækken  er der så lidt som muligt, så cremer mm. er rare at låne andre steder, når muligheden byder sig. Efter at være blevet nettet i duty-free shoppen  gik vi på bar og fik kaffe og te, og jeg fik naturligvis en croissant, og lavede en lille smule arbejde, inden en velfortjent ferie sættes igang for alvor.

Da vi skulle boarde ventede vi med at gå ombord til køen næsten var væk. Med KLM plejer vi at kunne pre-boarde med vores silver status, men idag skulle vi rejse med Iberia airlines. Tiltrods for at vi først gik op i køen da der var tyndet ud på terminalen, kom vi til at stå  vente ualmindeligt længe inde i selve slusen, som fører ud til flyet.

Min tro på, at vente til sidst med at gå ombord, indtil de andre passager har rejst sig og stået i kø, skulle afhjælpe med at vi ikke skulle stå og vente så længe - holdt slet ikke 🫣

Så fremadrettet stiller jeg mig hellere hen i køen nogenlunde først, så jeg hurtigere kommer ombord når boarding åbner.

Ombord på Iberia flyet, havde vi masser af benplads, der var intet at klage over. Jeg tog mine apple airpods i ørerne, og så var der stilhed, og der gik ikke mere end 5 minutter førend jeg sov trygt. René derimod var sulten og kunne ikke sove, og var ikke helt tilfreds med, at der ingen servering var ombord på flyveren, han havde ønsket sig æg og bacon 😂 

Klokken 10.00 mellemlandede vi i Madrid.  Madrid er en stor lufthavn og vi skulle med tog over til en anden terminal.

Togstrækningen imellem terminalerne i Madrid lufthavnen, er en ad de længste strækninger imellem 2 terminaler,  jeg kan mindes at have kørt. 

Da vi kom til terminalen og skulle finde gate S44 var der stadig lang vej, så vi gik direkte til terminalen, og det  passede næsten med, at vi kom til vores gate omkring det tidspunkt vi begyndte at boarde (11.15) vores planlagte afgangstid var 12.15,  dog blev vi næsten en time forsinket inden vi lettede fra Madrid.

Iberian flyet var et fint fly med masser af benplads, tæpper og puder.

Til frokost fik vi noget lækkert mad, ratatouille med kylling og kartoffelmoms, det var ualmindeligt velanagende af en omgang flymad at være. Til maden nød vi en flaske hvidvin, og dernæst stod den film og søvn. Tidsforskellen fra DK til Colombia er seks timer, og vores planlagte ankomst tid til Bogota burde være kl. 16.40 Colombiansk tid. Det  kommer ikke helt til at holde stik, grundet forsinkelsen. Heldigvis havde jeg helgarderet mig mid en forsinkelse, og booket  vores fly videre fra Bogota, en afgang senere end den der iht. til ankomst ville have været  bedst til vores passende. Vi blev søreme vartet godt op ombord på flyet - Omkring kl. 19.00 dansk tid, kom personalet rundt med magnum is til alle. Total luksus, bortset fra at det var en dobbelt "chocolate" thing og ikke min favorit spise.

Vi landede i Bogata kl. 17.35. Her skulle vi hente vores bagage og så lave nyt check-inn med Avianca. Det tog lidt tid at få udleveret vores bagage så vi nåede lige til check-inn en time før afgang, som foreskrifterne var 🙏🏻

Ude ved vores gate kom vi næsten ombord med det samme, da vi havde fået star alliance pladser på første række i flyet til Barranquila, så vi havde masser af benplads.

Barranquilla er hovedstaden i Altántico-regionen og den fjerdestørste by i Colombia. Byen er beliggende ved det Caribiske hav i det nordlige Colombia, og er også kendt under navnet  "Den gyldne dør i Colombia", på grund af sin Havn.

Vi havde reelt slet ikke haft byen inde i vores rejseplanlægning, men som jeg nævnte igår, fandt jeg ud af at byen er  hjemsted for et af Latinamerikas mest farverige og festlige begivenheder, Barranquilla Karnevalet, som er det næst største karneval i verden efter det i Rio.

Jeg havde før afrejse fundet en backpackergruppe hvor en Brasilianer bosiddende i Barranquilla havde lavet en "intern" gruppe for rejsende som ville dele overnatning i Barranquilla.

Overnatningsprisen er hævet gange mange under det karnevallet, og overnatningsmulighederne er næsten fuldt booket og svære at finde, så jeg tænkte yes, den napper vi.

Har jo rejst som backpacker og mødtes med mange ude i verden mange gange tidligere, førend René blev inkluderet på mine rejser.

En af fordelene som jeg kunne se ved, at booke overnatning sammen med Natalie, som var gruppens "administrator", var at det var billigt, hun talte flydende spansk og engelsk, og derudover ville der komme 20 andre backpackere og bo sammen med os fra hele verdenen. Disse backpackere ville højest sandsynligt kunne give os et par gode råd med på vejen, og muligvis ideer til nye opdagelser i colombia, som vi ikke mp gå glip af. Nathalie havde sagt at det var et stort hus hun havde booket, der ville være 5 værelser, og 20 personer ud over os. Hun ville sørge for madrasser til alle... og ved ikke helt hvad jeg havde tænkt/forestillet mig da hun sagde det til mig!?

Havde nok tænk at huset havde en form for møblering, stole, borde, senge, og at der så ville blive lagt yderligere madrasser ind i huset 😂😂

Men det var et helt tomt hus med bare gulve, det eneste det indeholdt var luftmadrasser, som var pustet op og lå spredt ud over hele gulvet 😂 sikke en ankomst... lidt andet end min hjerne havde forestillet sig tiltrods for at jeg havde overnattet på spartanske backpackersteder.

Vi blev logeret ind i et af de mindre værelser, på hver sin enkelte luftmadras, i hver sit hjørne af værelset, hvor der var plads til en madras. Værelset var det eneste værelse i huset uden et vindue, så luften stod helt stille, og allerede nu, blev jeg nok klar over at jeg havde fået pakket alt for meget varmt tøj, der var nok 28 grader temperaturen her ved aftenstid.

Turen fra lufthavnen og herud, forløb planmæssigt, vi blev afhentet af en chauffør som Nathalie havde booket til os.  

Han stoppede ved en ATM så vi kunne få hævet lidt penge, og dernæst kørte han ned gennem den ene af gaderne hvor noget af karnevalsfesten var igang, inden han kørte os hen til huset og satte os af.

René og jeg blev enige om ikke at gå ud i nattelivet. Karnevallets tredje dag er ikke parader, blot fester, så vi tænkte at det nok ville være rarere at gå i seng og sørge for at få udlignet jetlaget og være frisk til imorgen!


Godnat og sov godt, og følg med igen imorgen der går det løs med karneval









Ingen kommentarer:

Send en kommentar