søndag den 22. maj 2016

Exploring Montserrat

Efter en "god" nats søvn i et gammelt kloster ringede uret lidt over 5. Vi havde besluttet os for at vi ville hike op til et udsigtspunkt,  som lå lidt højere oppe end selve klosteret, ca en times hike, for at se solopgangen kl. 6.27
Afsted det gik i rask tempo. Selvom solen endnu ikke var stået op, var himlen bag bjergene mod solens retning allerede ualmindelig smuk i farverne,
Da vi nåede op til udsigtspunktet satte vi os og spiste lidt chokolade til morgenmad. Hellere det end intet brændstof at gå på. Efter at have nydt den smukke solopgang gik vi videre op mod en lille kirke som hed San Joan. Vi var så tidligt på færde, at bjerg gederne endnu ikke var skræmt af de mange turister som færdes på ruterne oppe på klostret. Så kunne vi krydse dette af på oplevelses listen også. Efter besøget ved den lille kirke gik vi over til en klippe som husede Jacobs stien. En sti hugget ind i klippevæggen. Stien førte over til en meget smal og stejl trappe op til Santa Magdalena. Dette punkt var endnu højere oppe end vores udsigtspunkt til solopgangen. Trappen er noget af det mest ukurante og mest stejle jeg har gået på. Her fik vi lavet vores høje knæløftninger for idag. Der var en formidabel udsigt heroppe fra og hele tiden nogle nye klippe udspring at beundre.
Efter at have nydt udsigten og været forbi alle high lights på vej op af bjerget, var det nu på tide at bevæge os ned at bjerget igen, og finde et sted ved klosteret og få lidt morgenmad.
Klokken var næsten otte og vi var halvvejs ned af bjerget førend vi mødte andre vandrere på vores morgen vandring.
Det var dejligt at have bjerget for sig selv så længe det varede.
Med 10 kilometer i bentøjet havde vi nu fortjent og få lidt morgenmad ved halv ni tiden. Der gik ikke længe førend cafeteriet hvor vi spiste morgenmad blev overrendt af mennesker, og det var nu tydeligt at se hvor stor en turist attraktion Monestri de Montserrat er.
Efter morgenmaden besluttede vi os for at trave ned til den hellige grottes kapel.
Den Hellige Grottes Kapel er fra det 17. århundrede, og man siger, at det var på det sted, man fandt Santa Maria de Montserrat.
Går man ned til den hellige grottes kapel skal man være OBS på åbningstiderne. Fra 1. April til 1. November er der åbent fra 10.30 / 17.15.
Turen ned til den hellige grottes kapel er et besøg værd. Som alt andet vi har set på bjerget er udsigten og naturen betagende. Stien derned er fyldt med hellige monumenter og for første gang, mens vi har vandret på montserrat har vi set hele 2 vandposter.
I det hellige kapel kunne man endnu engang få velsignelse og bede om opfyldte ønsker ved den sorte Madonna. I kapellet var en mindre udgave af originalen, samt en amulet,
Det var med at holde styr på ritualet. Først skal man huske at lave korsets tegn med vie vand inden man gør sin entre i kapellet. Derefter skal man bede sin bøn om opfyldelse af ønske, berøre den sorte Madonnas hånd og i dette kapel var der yderligere en amulet.
Igen tændte jeg et lys bagefter for mine børns helbred og fremtid. Man kunne se at mange af de andre besøgende havde planlagt dette besøg for de havde medbragt blomster som de lagde nedenfor den Dorte Madonna. I kapellet kunne man tydeligt se at bag væggen var en gammel grotte, og at kapellet var bygget op omkring der hvor man efter sigende fandt den sorte Madonna som befinder sig i monestri de montserrat.
Efter besøget gik turen tilbage til klostret samme vej som vi kom ned.
Da vi var retur ved klosteret trængte de andre til et hvil og en is. Jeg gik istedet hen i katedralen til søndags gudstjeneste.
Katedralen var propfyldt med mennesker og man kunne næsten ikke komme hverken frem eller tilbage. Det var ikke kun fordi det var søndag at katedralen var fyldt op. De fleste messer er velbesøgte året rundt, da dette kloster har stor religiøs betydning i Catalonien og resten af Spanien.
Messerne er meget berømte for deres musik og kl. 12.00 og kl. 18.45 kan man høre kirkens drengekor. Der har været drengekor i klostret siden det 14. århundrede, så koret, L'Escolania Boy's Choir, som består af 50 drenge, som alle er elever på klostrets korskole, er blandt Europas ældste.
Koret har medvirket på over 100 indspilninger og er så populære, at de er at finde på nogle af de store, internetmusiktjenester.
Tiltrods for den overfyldtekirke var jeg dog så heldig at få en plads på et par trapper i venstre side i den smukke Katedral. Da jeg stod på trappen var jeg hævet lidt over de andre kirkegænger og havde derfor en fantastisk udsigt. Det var en smuk og rørende gudstjeneste. præsten prædikede af flere omgange og Drenge koret sang under gudstjeneste. Så blev der lavet en ceremoni hvor der blev givet gaver til kirken og så blev der sendt røgelse afsted. Efter denne prædiken siger præsten noget og så vender alle sig mod hinanden og giver hånd og hilser pænt på dem i nærheden. Herefter blev der blev givet nadver. Fordi der var så mange i kirken, havde man hele 4 præster til at give nadver. Og midt i kirkerummet satte man 2 skamler frem som præsterne kunne træde op på mens de udleverede Jesu Kristi legeme med korsets tegn.
Herefter sluttede gudstjenesten og drenge koret gik solo på gulvet og sang så forrygende smukt at selv de fineste sangfugle ville blive misundelig over drengenes klang.
Efter gudstjenesten fandt jeg de andre på pladsen foran katedralen.
Nu var det tid til den længe ventede tur ned til skulpturen med kasser som Allan og jeg har talt om flere gange, fordi vi har set et billede med en dame der lavede yoga på toppen. Den var desværre spærret af, men det skulle ikke stoppe os, da vi så der var et hul i hegnet. Jeg var hurtig til at melde mig, smide tasken og så afsted op af de store kasser som skulle symbolisere trapper.
Man har ikke været på Monestri De Montserrat, hvis ikke man har siddet på toppen af skulpturen.
Efter klatreturen var det tid til at finde "bjerg" toget ned til Monistrol de Montserrat hvorfra vi kan tage et tog videre til Barcelona.
Denne by lå på den anden side af bjerget, end hvor vi kom op. Monistrol de Montserrat var som Collbató en hyggelig gammel by, meget i stil med det gamle kloster.
Vi gik en tur rundt i den gamle betagende by og fandt et hyggeligt sted at indtage dagens frokost. Menu kortet var oversat efter Google translate, så vi var ikke helt sikre på hvad vi satte tænderne i. Det var turens hidtil både dyreste, men også dårligste måltid.
Efter at være godt mætte af mad, vin og øl, var det på tide at finde vores tog mod Barcelona.
Det tog ca 45 minutter med toget til Barcelona, en stille rolig og fredelig tur som kan anbefales af dem som ikke synes de kan overkomme at gå den lange stejle tur.
Da vi ankom til Barcelona blev vi enige om at det eneste rigtige at gøre var, at gå hen til Kellie og Connors lejlighed.
Ca en halv kilometer før vi nåede til vores start position begyndte det at små regne. Vi har virkelig været heldige med vejret.
Det blev til ca 22 km idag, 100 km total på 3 dage, sådan! 3 dejlige dage i godt selskab, med god natur, buono vino, godt mad og gode ben.
Vi sidder nu ved Kellie og Connor og alle trænger til et bad.
Vi ses måske igen en anden gang.