lørdag den 5. august 2017

On My Way to New Dehli

PJeg vågnede som jeg har gjort under hele turen, tidligt. Klokken var kun 7. Fik taget et bad i ro og mag,og pakkede min taske. Herefter gik jeg stille og roligt ned i Kochi by og rundt i gaderne for, at nyde de sidste par timer inden jeg skulle videre med et fly til New Dehli.

Jeg fik besøgt et par templer, mediteret og tændt lys for mine ønsker.

Det sidste tempel jeg besøgte var helt fantastisk og hvor ærgerligt, at man reelt ikke må tage billeder inde i et tempel. 

Det sidste tempel var kæmpe stort, med en mur omkring og flere indgange fra hver side. I indgangen startede man med at bede og derefter gik man ind til midten hvor man bad igen. Inde ved midten var der endnu et rum med en stor dør i guld. I dette rum måtte man ikke gå ind. Her var det kun den hellige mand i templet der havde adgang. Jeg satte mig ned og mediterede i det store rum og lavede de hellige ritualer med hænderne over ilden og derefter ind til mig selv igen. Bedst som jeg havde siddet der et godt stykke tid og faktisk havde besluttet mig for, at rejse mig hørte og så jeg, at en af de ældre herrer begyndte at tromme. Jeg fik tegn til, at skulle rejse mig og gå ind mod midten, og dette gjorde jeg selvfølgelig. Så blev der trukket i en stor klokke af en anden herre som var i templet og han spillede i samklang med trommen. 

Så kom der en lille hellig kalv til syne som gik rundt imellem alle os i templet. Herefter gik guld dørene i det inderste rum op og inde bagved så man statuen af deres Gud. Den hellige mand udførte en masse ritualer med ild foran guden. Cirkler både oppe og nede. Imens dette ritual foregik blev der stadig både trommet og ringet med klokken. Vi stod alle med hænderne foran os. Først i bedestilling og derefter med hænderne på hjertet. Så stoppede den hellige herre med at lave cirkler med ilden og klokken og trommen stoppede. Vi bukkede os alle ned på alle 4, bad og kyssede derefter gulvet. Så rejste jeg mig sammen med de lokale igen og den hellige mand satte ilden, som han havde ført i cirkler foran guden, midt inde ved en søjle. Så gik vi på skift hen og lagde hænderne over ilden og førte dem først i bedestilling op mod brystet og så over ilden igen og derefter op til hjertet. Hernæst tog de og jeg det røde farve, som var ved ilden og lavede en prik i hovedet på os selv.  Nu troede jeg så, at ceremonien var forbi, men bedst som jeg lige troede, at jeg skulle ud af templet, kom en ældre herre hen med en portion mad til mig og sagde at jeg skulle spise det, det hørte  med til deres ritual. Husker jo også, at jeg fik en kage af den hellige mand i Assi Ghats templet. Maden i dette tempel var en form for noget tykt lignende grød med kokos, som blev serveret på et stykke papir. Jeg takkede og bad og lagde en skilling i tempel kassen. 

Herefter gik jeg tilbage til mit hotel. Skulle være ude klokken 10.30 medmindre jeg ville betale kr. 30 ekstra for, at få lov til at lade min taske blive stående. Det havde jeg besluttet mig for, at jeg ikke ville, rent principielt, fordi jeg syntes det var noget pjat, at den ikke bare kunne blive stående på hotellet. Kunne jo leje en chauffør til 200 rupees for hele dagen og så kiggede han efter min taske imens!

Tog derfor blot rygsækken på ryggen og vandrede afsted ned mod havnen. Havde nemlig igår set, at den lokale bus til lufthavnen gik herfra. Bussen kostede kun 8,25 og en taxi kr. 100, så havde selvfølgelig på backpacker vis besluttet mig for, at jeg skulle med bus istedet for taxi. På vej ned til havnen kom jeg forbi et vegansk hotel med en kæmpe stor restaurant udenfor under presseninger. Det var rigtig velbesøgt af lokale indere og jeg besluttede mig derfor for, at gå ind og bestille en marsala chai og 2 vada. Vada  var noget helt nyt jeg ikke havde fået tidligere, og jeg havde også bestilt dem ud fra hvad jeg syntes så spændende ud på de andre gæsters tallerkener.

Kom af med hele kr. 6

Egentligt ville jeg være blevet lidt længere tid i Kochi og have set lidt mere af byen, men det regnede helt vildt, så jeg havde besluttet mig for istedet blot, at tage bussen ud til lufthavnen. Lufthavnen lå ca 27 km fra hotellet og jeg havde fået at vide, at det ville tage ca 1 times tid. Men trafikken i Kochi var ulidelig og da der var gået 2 timer var jeg endnu ikke ankommet til lufthavnen, så jeg glædede mig allerede over, at være taget afsted i god tid. Desværre kunne jeg dog ikke få lov at tjekke ind endnu med min bagage, så jeg måtte pænt blive siddende udenfor i ventesalen. Havde kun 300 rupees tilbage, så det var det forkerte sted, at skulle vente et par timer, eftersom alle restauranter og butikker her, kun tog lokale kreditkort eller kontanter.

Jeg brugte 200 rupees på en pose lokale bananchips, så kunne jeg da stille sulten en smule. Heldigvis havde jeg en mealbar tilbage. Og i min store rygsæk havde jeg noget ingefær med honning og nogle sesam kugler, som jeg havde købt til at tage med hjem,så jeg fornøjede mig i halv søde sager.

Der blev lidt køligt, at vente i lufthavnen, men heldigvis havde jeg både fundet en langærmet trøje og tights frem og lagt i håndbagagen inden jeg tog fra hotellet i Kochi.

Heldigvis kunne deres kreditkort automater tage kort efter jeg var kommet igennem Security, så nu kunne jeg få noget mad i den jeg skulle videre til Dehli.

Er i tvivl om min internet forbindelse resten af dagen, så ligger oplægget op nu. Også uden billeder da jeg ikke har ret mange GB til rådighed i Kochi lufthavn. Opdaterer opslaget med billeder senere

Da jeg bookede billetten fra Kochi til New Dehli havde jeg kigget på 2 forskellige billetter, hvoraf den ene fløj en time senere end det fly jeg endte med at vælge. Jeg vil altid gerne være på den sikre side og derfor tænkte jeg, at det sikkert var bedst, at ankomme inden kl. 22.00 til Dehli, da jeg jo tidligere havde læst, at man ikke skulle ankomme til natten til New Dehli pga. sikkerheden.

Men da jeg sad i Kochi lufthavn erfarede jeg, at det andet fly jeg havde overvejet faktisk var blevet aflyst, så det var jo meget heldigt. Derudover blev jeg opgraderet i det indenrigs fly jeg fløj med til Dehli, så jeg fik ekstra god benplads. Det er længe siden, at jeg har fløjet med sådan et velholdt og præsentabelt fly, jeg tror det var et helt nyt ud. Der var ikke rygning forbudt skilte, men iPad og tlf. forbudt skilte. Fly selskabet hedVistara men der var også noget samarbejde med dem og Singapore Airlines, kunne jeg se på nogle Af dem som boardede. Til min store overraskelse var det med servering af gratis 

mad og drikkevarer, det var jo helt fantastisk og lige så høj service, som når jeg har fløjet med Emirates.

Maden var yderst velsmagende men stærk. Det var en lækker ret med linser, ris og kylling. Glæder mig allerede til, at jeg selv skal hjem og eksperimentere med mine indkøbte linser og indiske krydderier. Men nu kunne jeg godt mærke,at jeg ikke havde behøvet, at købe en sandwich efter Security check i lufthavnen. Heldigvis havde jeg kun spist det halve af den og påtænkt, at gemme resten til flyveturen. Men nu var jeg virkelig mæt men super tilfreds og overrasket og det overdådige luksus i en billig indenrigs billet.

Jeg har søreme et dejligt liv, tak til alle jer, der bidrager til mit liv med skønne relationer og masser af kærlighed - i er fantastiske <3

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar