søndag den 7. januar 2024

Turen går til Colombia

 Nu kan jeg vist godt løfte sløret for mit næste rejsemål 🤗😉. Det bliver Colombia 🇨🇴🇨🇴, et rejsemål som jeg en gang tidligere har haft på tegnebrættet, men som ikke blev til noget 😔.

Men det bliver det denne her gang 💪🥳. Afrejse er den 11. Februar, og den overordnede plan er at skulle se følgende seværdigheder, hvis jeg kan få rejseprogrammet strikket rigtigt sammen tidsmæssigt. Af erfaring ved jeg jo, at noget kan ændre sig under vejs, og at noget kan tilkomme på anbefalinger fra andre backpackere jeg møder undervejs.

Men her kan du overordnet læse om de ting, jeg selv har valgt ud, som ligger i nærheden af hinanden i nord, syd, øst, vest - uden at ligge alt for sydligt eller alt for vestligt mm. Så er der selvfølgelig nogle andre seværdigheder jeg gerne ville se, men desværre har måttet sortere fra. Ligeledes havde jeg Cano Cristales, men den seværdighed er frasorteret grundet rejse tidspunktet, da det først er i flor fra juni/november, så hvis farverne ikke er i floderne, er der ikke så meget at komme efter.

Men lad mig kort uddybe, hvad jeg håber at se 🙏🏻.

Den Tabte By (The Lost City): En imponerende arkæologisk skat dybt inde i junglen, der giver et fascinerende indblik i Tayrona-kulturen. Jeg skal hike gennem junglen og overnatte i hængekøjer i trætoppene. The lost city blev først kendt i 70'erne pga et ekstraordinært guldfund derude, fra cirkulerede på det sorte marked. Denne by består af præcolombianske ruiner, som menes at være 600 år ældre en Machu Picchu ruinerne, vi så i Peru. Det skulle være den mest spektakulære vandretur gennem junglen.

Cartagena: En charmerende by med en velbevaret kolonial arkitektur, fantastiske strande og en livlig atmosfære. Muligvis skal jeg besøge El Totumo vulkanen, som er en af verdens mindste vulkaner. Det skulle være muligt at få et varmt mudderbad og opleve de helbredende egenskaber ved det mineralfyldte mudder.

Guatapé-stenen (El Peñol): En enorm monolit, der rejser sig 200 meter over landskabet og skulle byde på en fantastisk panoramaudsigt over Guatapé-søen og det omkringliggende sølandskab. Det skulle være et naturfænomen uden lige. Der er 740 trappetrin op til toppen. Stenen er udover udsigten også kendt for sine farverige malerier og graffitiansmykninger, som fortæller om historier og traditioner fra området.

Minca: En idyllisk bjergby, som er kendt for sin smukke natur, vandfald og utallige muligheder for vandreture og fuglekigning. Så her skal det nok blive rigeligt at se på.

Taganga: Skulle være en malerisk fiskerby med skønne strande og mulighed for dykning og snorkling. Den ligger oppe ved Santa Marta, hvor vi skal bo, inden vi rejser til The Lost City, så her skulle være rig lejlighed gir at tilbringe en sen eftermiddag/aften.

Nuqui: Et afsidesliggende paradis ved Stillehavet, som ligger klemt inde mellem Stillehavet og det bjergrige Baudo område. Det er kun muligt at flyve hertil i en meget lille flyver. Her er smukke sandstrande, frodige mangroveskove og regnskove med palmer og smuk natur - det skulle efter sigende være paradis. Har man ikke set hvaler og er her mellem juni og oktober, er der rig mulighed for at tage en båd ud på Stillehavet og se talrige hvaler. Jeg har heldigvis utallige hvaler på kontoen, men håber alligevel at have heldet med mig udenfor sæsonen.

Tayrona Nationalpark: En storslået park med uberørt kystlinje, regnskove og smukke strande - nationalparken ligger helt ud til det Caribiske hav, og skulle bestå af et enestående plante- og dyreliv.

Saltkatedralen (Catedral de Sal): En unik underjordisk katedral bygget ind i saltminer, som er et teknisk og arkitektonisk vidunder.

Popayán: En historisk by kendt for sin koloniale arkitektur og kulturelle begivenheder.

Tatacoa-ørkenen: En tør ørken med spektakulære landskaber og et formidabelt stjernekiggeri, hvilket er det, jeg vil komme for. Stjernehimlen skulle være ualmindelig smuk, da der ingen forstyrrelser er fra byens nærlys eller andet. Jeg husker stadig den ene af stederne på Inca Trail, hvor vi sov under Mælkevejen; aldrig har jeg set noget lignende.

San Andrés-øen: En caribisk perle med hvide sandstrande, krystalklart vand og fantastisk dykning og snorkling. Her skal vi rejse rundt mellem øerne og også besøge Providence Island. Her er hvide bløde sandstrande, og det mest fantastiske turkise vand. Vandet her bliver kaldt "havet med de syv farver", og når man svømmer gennem vandet, skulle man kunne se farverne i vandet skifte i alverdens grønne og blå nuancer.

Cocora-dalen: Hjemsted for de ikoniske voks-palmer og smukke vandrestier i det imponerende Andesbjerglandskab. Palmetræerne skulle efter sigende være verdens højeste på op til 70 meter. Vokspalmerne er Colombias nationaltræ; førhen udvandt man voks fra palmerne, men nu er de beskyttede.

Bogotá: Skulle være en pulserende hovedstad, fyldt med kultur, museer, fantastisk mad og så den glæder jeg mig til at udforske.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar