lørdag den 9. marts 2024

De sidste dage i Bogota

Jeg nåede heldigvis i bad idag førend de andre, som kom lige efter, så jeg var den heldige der havde varmt vand. Idag havde vi en stille og rolig morgen, og intet fast program. Vi skulle blot bruge dagen på sightseeing i Bogota. Først skulle vi dog flytte på et nyt hostel, da der ikke var et ledigt værelse for en nat mere. Men vi havde valgt et hostal, som stadig lå i la candeleria, så vi blev i den gamle hyggelige bydel, og så havde vi heller ikke  så langt at gå med vores store rygsække.

Jeg havde sat mig for, at det første sted vi skulle hen i dag, var til Plaza Bolívar. Plaza Bolivar er det centrale torv i Bogotá,  omgivet af vigtige samfundsmæssige og historiske bygninger.

På den nordlige side ligger Capitolio Nacional, dette er hjemsted for Colombias kongres. Modsat ligger Palacio de Justicia, som er retsbygningen i Bogotá.

Og på den vestlige side af pladsen har vi 

Casa de Nariño, som er præsidentpaladset. Modsat præsident paladset ligger Catedral Primada de Colombia, som er Bogotas hoved katedral. Da vi nærmede os pladsen var der rigtig meget politi og afspærringer, dog ikke afspærringer, som man ikke kunne komme igennem, men afspærringer hvor politiet tjekkede tasker mm. Om det foregår sådan til hver dag vides ikke, men det rr jo trods alt hjemsted for præsidenten i hans palads.  Det kunne selvfølgelig også være fordi det var fredag, eller måske kvindernes kampdag?! Der var ihvertfald konference i byen, og det  afspærringer flere andre steder også. Desværre havde vi ikke heldet med os idag,  for da vi kom til pladsen, var næsten alle bygningerne pakket ind, enten i sort net, eller i hegn. Og da vi kom ind i den store katedral, som jeg havde glædet mig til at se, var denne også pakket ind. Alle søjlerne og altertavlen var indhyllet i en form for hvidt papir, men skiltet "under rekonstruktion", Så det blev en hurtig visit rundt i katedralen og på det store torv. Det var halvkøligt idag, mon det var fordi vi havde levnet igår? For første gang havde René ikke spist op for mig 😂🫣 Efter besøget på Plaza Bolivar  trissede vi bare lidt rundt på må og få og kiggrde på byen, på alle de mange mennesker, gadeboderne og de små "usle" butikker. Det var et helt andet gade billede vi fik her i Bogota, end da vi var på San Andres Island med mærkevare butikker mm.

Vi kom forbi en kæmpe stor kirke

Iglesia de Las Nieves, officielt hedder den "Iglesia de Nuestra Señora de las Nieves", og er faktisk  en af de ældste kirker i bogota.  Kirken blev oprindeligt bygget i det 16. århundrede af den spanske kolonimagt. Det nuværende udseende er resultatet af flere renoveringer og genopbygninger gennem årene. kirken havde en elegant facade, i flere farver, og  smukke indvendige dekorationer og kunstværker, herunder malerier, skulpturer og religiøse artefakter, så der var da lidt at hente her i Bogota alligevel, når nu katedralen var under renovering.

Vi havde den første dag vi var i Bogota, krydset en restaurant, med en sjov grill med brænde, som så vildt lækker ud,  og havde aftalt, at den skulle vi besøge inden vi tog hjem. Det var nu ikke noget synderligt at råbe hurra for. Efter sen frokost,  begyndte det så småt at dryppe en smule, men ikke mere end, at  vi sagtens kunne gå rundt i gaderne og nyde alle indtrykkene. Efter en kort tur, endte vi med at gå på kaffebar, så rené kunne få en kop kaffe og et stykke kage.

Efter kaffepausen gik vi retur til vires hostel, vi trængte til et lille hvil inden vi skulle ud og have aftensmad.

Da vi havde spist orkede vi ikke mere end blot at gå retur til vores hostel, hvor vi tog et slag kort inden vi gik i seng .

Endnu en morgen uden planer... jeg keder mig og vil bare gerne hjem 😂

Uden planer stod den på afslapning på vores hostel hele formiddagen, inden vi gik ud i byen, for at brænde de sidste par timer af. Når man skal hjem, vil man bare gerne hjem.

Vi tullede rundt i de små gader i bogota, det er nok de mest kedelige markeds gader jeg har bevæget mig tundt i, og indeholder  stort set kun skrammel!

Inden afrejse var vi inde på en lille restaurant og få lidt frokost,  og dernæst gik vi tilbage til vores hostel, hvor vi fangede en taxa og pruttede om prisen inden han kørte os ud til lufthavnen.

Nu sidder vi oppe i Avianca vip lounge, og nyder vores backpacker lifestyle 😂😂

Vi skulle først have været herude kl. 15.00, men ankom allerede ved to tiden.  De anbefaler at man laver check in minimum 3 timer før afrejse. Vi rejser fra Colombia 18.20, men det check in vi havde hørt kunne tage meget lang tid tog kun 8 minutter...

Så med så lang tid i lufthavnen blev vi enige om at vi fortjente lidt luksus - bløde sofaer, lækkert mad, masser af god vin, kage, cocktail, kaffe og te.

Nu nærmer vores rejse i Colombia sin afslutning, og derfor vil jeg gerne rette en stor tak til alle mine dedikerede læsere, som har fulgt med mig på denne spændende rejse. Det har været fantastisk,  at dele mine eventyr og oplevelser med jer, og jeg håber, at I har nydt det lige så meget som jeg har. Tak fordi I har været en del af denne rejse, og jeg håber, vi ses igen på fremtidige eventyr!  

Hasta luego, Colombia!

















 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar