tirsdag den 13. februar 2024

Going from Santa Marta to Taganga

Imorges sov vi lige til vi vågnede af os selv.  Idag skulle vi slappe af og tage alting i et stille og roligt tempo.

Igår aftes kl. 22.00 ankom vi til vores hotel i santa marta og havde kun booket 1 overnatning, da vi ville se tingene an.

Santa Marta er en historisk by, også beliggende på den caribiske kyst i Colombia. Santa Marta er faktisk en af colombias ældste byer. Byen blev grundlagt  i 1525 af spanske conquistadorer. De fleste turister tror jeg personligt kommer til byen, da Santa Marta er porten til Tayrona National Park. En park som  tiltrækker natur- og eventyrlystne rejsende fra hele verden,  med sine uberørte strande, tropiske regnskove og historiske ruiner, og også en af grundene til, at jeg fik øjnene op for Santa marta. Denne national park skal René og heg også besøge, men den  lukker periodisk for offentlig adgang for at beskytte miljøet og genoprette økosystemet. Under lukningen bliver der lavet vedligeholdelsesarbejde, genplantning af vegetation, og reduktion af besøgsstress på naturen. Antallet af gange, parken lukker hvert år, kan variere afhængigt af behovene for bevarelse og vedligeholdelse, men det typiske er en eller to gange årligt, og den åbner igen den 16. Februar. Så kunne du tænke dig at besøge parken, så tjek endeligt inden planlægning.

Da vi havde fået tøj på gik vi på opdagelse ud i Santa Marta by, vi havde først late check out kl. 12.00 og havde på daværende tidspunkt ikke taget endelig beslutning om, byen kunne fange vores  interesse.

Vi gik ned til vandet, da vores hotel kun  lå 50 meter fra vandet. Vi fandt det klassiske byskilt "santa marta" med farverige bogstaver, og gik langs vandet og nød stilheden. Ved kystlinjen ser byen temmelig moderne ud, og alligevel når man begiver sig rundt, opdager man de farverige koloniale bygninger.

Byen havde en  livlig atmosfære, men alligevel besluttede vi, at tage en lokal taxi videre ud til Taganga. 

Taganga er en lille fiskerlandsby også beliggende ud til den caribiske kyst. Oprindeligt var byen beboet af det indfødte Tayrona-folk, men blev koloniseret af spanierne, og i det 20. århundrede voksede landsbyen og blev en vigtig handelshavn for både kaffe og landbrugsprodukter. I dag er Taganga dog mest kendt for sine strande, dykning og den afslappede atmosfære, der hersker i hele byen.

Byen var virkelig charmerede og autentisk, der var en afslappet atmosfære og en snert af bohemevibes.

Vi havde fundet et lille billigt hostel med køjeseng, dog med privat badeværelse til den nette sum af kr. 88.00 for 2 personer, her skulle vi koble af og nyde varmen. Det er muligt at dykke her, og der er mange dykkercentre, men synes ikke de review som jeg læste var så tiltrækkende, så jeg venter lidt endnu med at udfordre den undersøiske verden.

Den lille by med 3000 indbyggere ligger kilet ned i en lille bugt med omkringliggende bjerge og naturreservater, herunder Sierra Nevada de Santa Marta, som er hjemsted for en rig biodiversitet og indfødte samfund.

Efter vi havde lavet check in på vores hostel  gik vi ned til vandet, hvor  byens centrum også la. Vejen oppe fra os og ned til vandet var ikke asfalteret, og det var virkelig den diametrale  modsætning til de 2 andre byer vi har besøgti indtil videre, men helt sikkert mit foretrukne sted. I den ende af stranden hvor vi boede holdt alle de lokale fiskere, både mm. til, og i den anden ende af bugten, var der mange flere turister, en strand uden både, så der kunne bades, der var flere "finere" barer og restauranter, dog stadig bygget i siv mm. Vi trængte til det lidt mere autentiske miljø. Vi havde jo tidligere på vandreturen rundt i byen idag, indsuget alle indtryk opmærksomt. Vi havde fuldt med i slagtningen af et får, som foregik nede på stranden hos de lokale, og da vi stået dernede havde vi set nogle lækre hele grillede fisk de serverede for lokale som sad ved plast borde på stranden og spiste. Så da sulten meldte sig, blev vi enige om at gå hen mod et af de små "lokale" steder. Selvom ejerne havde en lille restaurant oppe ved vejen, havde de også borde og stole med servering nede på stranden. De var så rare, det kære ægtepar som havde restauranten. Vi fik en ekstra stol til vores taske, de mente ikke den skulke stå på jorden. De rykkede bordet efter vi var blevet seatet, fordi de  ikke syntes René skulle sidde i solen, og de var bare så likeable.

Vi bestilte fisk, og straks stod den søde dame med er stort fad med 6 forskellige store friskfangede fisk, som vi kunne vælge iblandt. Vi valgte en rød snapper og bestilte et par kolde øl, ah det var livet.

Vi sad her under det hyggeligste lille træ, nede på stranden, blandt små træbåde og et utal af sorte pelikaner - så bliver det ikke bedre - det er rent eventyr!

Jeg nød udsigten ud over vandet, de store omkring liggende bjerge, varmen og stilheden. 

Jeg kan i min vildeste fantasi ikke lige forestille mig hvad jeg har tænkt på, da jeg pakkede lange bukser, uld sweater, uldundertøj mm 😂 den bagagevægt kunne jeg godt have undværet. Det lækre måltid vi havde fået serveret var en kæmpe succes - jeg var glad for, at jeg tog mig mod til en helstegt grillet fisk. Den var stegt til UG, og fiskeskindet var yderst delikat og velsmangende. For både mad, vand og 2 øl til os hver kom vi ikke af med mere en kr. 128,-

Jeg lagde drikkepenge til dem, som de gav mig retur og sagde at jeg havde betalt for meget 🫣 men de tog da heldigvis imod pengene, da jeg forklarede at de havde fortjent dem.

Efter det udsøgte måltid gik vi ned til  vandet, rene var ude at bade og jeg sad i skyggen og plejede mit solskoldede ansigt 🫣 sidst på eftermiddagen gik vi lige hjem og fik et koldt bad, skiftede tøj og gik retur til stranden. Stranden her i byen er byens centrum 😂 men denne her gang gik vi hen til den livlige ende og fandt en restaurant/bar med liggestole i første paket til vandet og nød solnedgangen og et iskoldt glas hvidvin. Vinen var heldigvis en smule koldere en de brusebade jeg har fået hernede 😂😂 vi har endnu ikke boet et sted med varmt brusebad,  så jeg har endnu ikke fået vasket håret ordentligt endnu.

Efter en skøn og afslappende dag og aften i taganga gik vi forbi supermarkedet på vejen hjem og provianterede lidt æg, brød mm. Så vi kunne få lidt at spise når vi kom retur til vores hostel, og ligeledes imorgen tidlig når vi vågner.

Jeg har en ide om, at vågner vi  tidligt så  skal vi ud og udforske nogle af de stejle vandreruter som udspringer hernede fra taganga. Tænker de skal udforskes inden varmer får sit udspring, for pyhh her varmt - hvis ikke vinden luftede en smule ville her være ulideligt varmt, selv her til aften.

Idag står den på tidlig nattesøvn - godnat og sov godt. 





















 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar