onsdag den 21. februar 2024

Sightseeing Cartagena & Getsamani

 

Igår ankom vi til vores hostal som vi havde booket beliggende i bydelen Getsemani. Jeg vil med det samme lige påpege at stedet ikke blev booket fordi jeg skulle prøve at sove på en rumstation, men fordi det var billigt og beliggende netop i denne her bydel. 

Getsemaní er et historisk kvarter beliggende i Cartagena, kendt for sin livlige kultur og farverige gader, som jeg glæder mig til at udforske imorgen. Derfor er det også ligemeget hvor vi skal sove, for tid på vores hostel i de små kabiner i 2 etager er ikke så interesant. Der er kun plads til en madras, så rygsækken må stå udenfor. 

Men hvad, det var et billigt sted at sove, jeg kunne få et rigtigt bad, dog med koldt vand som alle andre steder, men håret kunne blive vasket og jeg kunne få en børste igennem det og få redt den filtrede manke, og så var det inklusiv morgenmad 😜

Ahhh... godmorgen ☀️ har sovet som en sten og vågnede først klokken 5.45 og jeg følte mig veludhvilet, skal jo op og have noget ud af dagen, så jeg kan få valuta for pengene. Idag havde vi booket en rundvisning i Cartagena by via free guidede tour, så det glædede jeg mig til. 

Cartagena skulle nemlig være en enestående og fascinerende by, som tiltrækker besøgende med sin unikke blanding af historie, kultur, arkitektur og naturskønhed - hvilket også var derfor at jeg havde udvalgt netop denne her by!

Faktisk er Cartagenas gamle bykerne, også kendt som "Ciudad Amurallada," og er blevet kåret til  et UNESCO-verdensarvssted.

Sp jeg glædede mig virkelig til turen rundt i byen. 

Vi boede kun 600 meter fra vores mødested ved klokketårnet, og vi gik derop i god tid, så vi kunne sætte os en på en bar og nyde en kop kaffe og te.

Allerede inden turens start med guiden kunne jeg godt se at google havde  ret, cartagena er virkelig en velbevaret kolonial perle med brostensbelagte gader, farverige bygninger og historiske pladser.

Først blev vi guidet rundt inde i den gamle bydel, som var omgivet af en imponerende bymur og bastioner, der vidnede om byens historiske forsvarsmekanismer.

Bymuren, der omgiver den gamle bydel er cirka 13 kilometer lang. Den blev bygget i løbet af det 16. og 17. århundrede for at beskytte byen mod angreb fra pirater og andre fjendtlige kræfter. Muren er stadig intakt og er en af de bedst bevarede bymure i hele Sydamerika. Det gav mig minder til da jeg selv var i Toscana og arbejde for Topas rejser, og skulle fortælle mine gæster om bymuren i Lucca 🤩  Oppe fra bymuren kunne vi kigge ud over havnen og over til det som vores guide kaldte miami de cartagena. Det var en bydel som bestod af høje skyskrabere og var den dimentrale modsætning til de

koloniale og republikanske bygninger og  elegante pladser, kirker og paladser som var herinde bag murerne. Efter halvanden times vandring herinde gik vi til Getsami, hvor vores guide skulle vise os de brostensbelagte gader ovre i Getsami, så vi  kunne  beundre de mange farverige vægmalerier, de farvestrålende huse og suge den livlige atmosfære til os. Her var virkelig liv og glade dage, og så var der billige cocktails overalt. Men det var vist lidt for tideligt for os.

For årtier siden blev Getsemaní bare betragtet som et groft og forsømt område i Cartagena, ofte overset af turister og lokale. Imidlertid så en gruppe lokale kunstnere og aktivister dets potentiale og begyndte deres bestræbelser på at genoplive kvarteret. De malede vægmalerier på væggene, åbnede gallerier og caféer og arrangerede kulturelle begivenheder for at bringe liv tilbage til gaderne - og det er så her vi er idag, midt i et blomstrende kulturelt centrum.

Denne bydel her var virkelig fantastisk.

Det er et travlt kvarter fyldt med boutiquehoteller, trendy restauranter og hippe barer. 

Efter 2 timer og 40 minutters vandring var turen færdig.

Vi blev enige om at finde noget at spise i en af de smalle, farverige og festlige gader i Getsami, og fandt det hyggeligste lille sted, hvor vi troede vi skulle sidde ved et lille bord ude på den smalle gade, men de havde en kæmpe stor roof top terasse hvor man kunne spise oppe, det var virkelig hyggeligt.

Jeg bestilte blot nogle små tortillas pandekager og lidt guacomole til, appetitten er stadigvæk ikke hvad den kunne have været.

Vi blev enige om at det var alkohol tid, men måske lidt for tidligt til cocktails, så vi måtte nøjes med et glas koldt hvidvin.

Efter frokost gik vi retur for at udforske endnu mere af den gamle bydel. 

Der er ikke noget at sige til, at byen

I 1984 blev udnævnt til verdensarvssted på grund af sin betydelige historiske og arkitektoniske værdi. Her var fænomenalt!

Husene i den gamle bydel var typisk karakteriseret ved deres farverige facader, dog ikke så farverige som over i Getsami. Der var store smedejernsporte, overdådige altaner i træ og indre gårde. Disse arkitektoniske træk afspejler den spanske kolonistil, der dominerede byens opbygning i det 16. århundrede.

UNESCO-udnævnelsen har hjulpet med at man i Cartagena har bevaret og restaureret mange af de historiske bygninger i den gamle bydel, så man har sikret sig, at dens unikke arkitektur og kulturarv bliver bevaret.

Bliver et hus solgt må det ikke ændres i udseende udvendigt.

Da vi nåede til en plads vi havde været på under rundvisningen valgte jeg at gå ind på det lille guldmuseum og se udstillingen og en film om kulturen og deres håndværk, alt imens Renë valgt at sidde ude i Parken og slikke sol. Han er ikke til museer 😂

Vi var også oppe at gå et godt stykke rundt på den gamle bymur, og dernæst gik vi ned på en lille salsabar og sad udenfor, nød musikken og fik en corona. Efter en lille pause gik vi igen videre - her var livligt og fyldt med andre turister, som havde fået samme ide som os. Vi ville nemlig hen til bymuren og se solnedgangen. Det væltede med mennesker, men alligevel var det helt magisk at stå på muren og se solen gå ned ude over havet, alt imens musikkere spillede musik  og underholdte os alle. Da vi gik herfra var vi så heldige at se et par grønne papegøjer, som vi ikke tidligere havde set. Nu var det snart madtid, og vi havde bestemt os for, at vi ville retur til getsamini for at spise.

Der var et virvar af mennesker herovre, der var et pulserende liv, højt musik, salsarytmer, dansere, breakdansere og meget mere. Vi var underholdt og blev helt grebet af stemningen.

Vi valgte at sætte os på trinidad plaza og spise på en fortovs cafe så vi kunne følge med i alle de lokale rytmer som blev danset og underholdt med i gaderne.

Jeg var solgt 😍 Cartagena er en smuk by, og bestemt et sted jeg sagtens kunne bruge et par dage i, og dog, her er meget larm om aftenen, men det skal opleves og er en uforglemmelig del af vores tur. 

Efter vi havde spist gik vi rundt i gaderne og så på alle de kunstnere som underholdt os turister, med deres akrobatiske numre, salsa vrikken mm. Vi blev også underholdt af de mange party busser som kørte rundt i byen med danseglade turister der øvede sig på salsa rytmerne. 

Jeg er vist ved at blive gammel, for jeg bliver træt ved titiden, især når musikken kører på fuld skrue som herovre, så efter en cocktail måtte jeg desværre erkende at jeg gerne ville hjem og sove... vi havde alligevel også gået 16,9 kilometer rundt i byen i løbet af dagen, og mit ben er ikke helt i top.

Er blevet bidt af noget ude i regnskoven, men hvad vides ikke?

Men jeg er hævet op på indersiden og bagsiden af mit knæ, voldsomt meget!

Det ligner lidt at jeg har fået sat en tennisbold på siden af knæet, dog i en større diameter, måske 10 x 5 centimeter. Så er jeg fyldt med bitte små knopper når man rører ved området, og så er det stenhårdt. Jeg har ihvertfald her til aften været nødt til at sende en mail til min læge, for at høre, om han tænker at jeg skal søge læge herovre, nu må vi se hvad han skriver 🫣

Nå nu vil jeg sove, vi skal op og fange en flyver videre til Medelin imorgen og så med bus ud til guatape stenen!


Godnat og sov godt































 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar