torsdag den 22. februar 2024

Travelling from cartagena to Guatape

Vi vågnede tidligt her til morgen og var i god tid til at tage ud til lufthavnen. René satte sig til at arbejde lidt, og jeg gik ud for, at kigge på den muntre og propfyldte by vi havde forladt igår aftes for at gå hjem i seng. Gaderne lå stille hen, det var dejligt afslappende at gå rundt i den fredsfyldte atmosfære uden høj musik, og barer der serverede cocktails i hvert vindue eller dør. Jeg fandt et sted på gaden, ikke lagt fra vores hostal som havde kaffe, og købte en kop, og gik tilbage til Rene med kaffe, så han havde lidt at nyde mens han arbejdede - engang imellem skal man jo være rar! Vi havde nemlig afbestilt vores morgenmad idag, eftersom morgenmaden først kunne serveres efter klokken 8, og igår blev den 8.30 inden det kom. Vi havde bestemt os for, at vi ville være i god tid i lufthavnen. Men vi boede heldigvis tæt på, så vi skulle kun påberegne 15 minutter derud.

Jeg gik ud i Getsamani igen efter, at have serviceret René med kaffen - det var en anderledes oplevelse af byen, når gaderne lå øde hen, selv Trinidad Pladsen var helt tom for mennesker, det gjorde noget ved indtrykkene, men bydelen  kan  bestemt også noget når der er alt den leben der var igår, og kommer igen idag, når alle igen vågner op, og skaber den fantastiske caribiske stemning, og underholdning med dans mm.

Kl. 8.10 var jeg retur ved vores hostal og kl. 8.16 kom taxien og hentede os. I lufthavnen fik vi os provianteret med et par Sub way sandwich. Heldigvis for os, er security kontrollen i mange lufthavne herovre i sydamerika ikke så strenge, så vores fyldte vandflasker gik  igennem overvågningen sammen med vores tasker, der var ikke så meget pjat. Indtjekningen og security kontrol tog max 15 minutter.

Vi skulle flyve med et lille fly til Medellin. Overvejer du at rejse  til Medellin så vær opmærksom på, at der er 2 lufthavne ved Medellin. Den lille lufthavn som vi lander i, Olaya Herrera, som ligger inde midt i byen, og den store lufthavn, hvor de fleste af Avianca og Latam flyene lander, som ligger 30 kilometer udenfor byen.

Det var en super god oplevelse at flyve med det lille Click fly, det fløj ikke højere end jeg havde god udsigt ud over Cartagena da vi fløj derfra. Vi fløj hen over Miami bydelen som lå på en meget lang tange med en sjov bro der kørte langs byen. Vi fik set strandene ved Cartagena  by, og nogle af alle øerne som skulle ligge ud for kysten.

Var vi blevet en dag ekstra i byen, ville vi have taget en sejltur ud for at  se nogle af øerne, og taget til stranden, men vi blev istedet enige om, at vi hellere ville besøge de omkring liggende øer, Providencia og Santa Catalina, når vi skulle til San Andres Island. Disse øer skal nemlig være helt fantastiske og fremgår på

UNESCOs Biosfære Reserve liste -  de skulle være ualmindelig smukke. Det var meget sjovt, at sidde heroppe i flyveren, og kigge ned over havet omkring Cartagena, for nu fik vi jeg udsyn over de mange store container skibe, som var i havet.

Cartagena har en af ​​de største containerhavne i Colombia og faktisk også i Caribien. Dette havde vi ikke rigtigt lagt mærke til som turist i byen, under vores ophold.

Cartagena Havn, er en vigtig handelsport og spiller en afgørende rolle i landets import og eksport af varer. Havnen håndterer en betydelig mængde containertrafik samt bulkfragt, krydstogtskibe og andre typer skibe.

Jeg havde godt set de store kraner som bruges til at  håndtere skibstrafikken effektivt, når der skal læsses eller tømmes containere, igår da vi stod oppe på bymuren og kiggede ud over havnen med alle de dyre skibe.

Jeg har voldborg med som rejsekammerat, og han har annonceret et formodet vejrskifte, fra solrigt og tørt, til overskyet og regnvejr. Dette er nok grundet at hi er rejst mere sydpå og ind i landet, vejrudsigten siger ihvertfald at det skulle komme regn de næste mange dage. Så vores planlægning er blevet lidt fortumlet. Imorgen skulle vi dog være heldige med tørvejr om formiddagen, så derfor har vi valgt at tage direkte ud til Guatape stenen idag og overnatte istedet for, at have taget en halv dags sightseeing i Medelin. Efter vores besøg ved guatape stenen skal vi alligevel retur til Medelin for, at komme til Cocora Valley, så det er med at udnytte de tørre solskins timer og, krydse fingre for at vejrguderne tager fejl. Jeg vil så gerne til Cocora Valley, og har virkelig glædet mig til at skulle se de høje vokspalmer, men hvis der falder så meget regn, som de har lovet, er det vist omsonst at tage dertil. Glipper alt med vejret har vi kigget på, at tage over Panama og bruge et par dage i landet, men vi får se 🤗

At lande i Medellin i lufthavnen inde midt i byen er lidt ligesom at  lande i hong kong lufthavn.  Det er nu lidt spøjst at flyve ned blandt alle de høje huse, og nærmest lige ned over stadion.

Og når man kommer ud af lufthavnen ligger der butikker lige overfor. Vi hoppede direkte videre i en taxi til 20.000 $ og kørte ind på busterminalen i Medellin, hvor vi skulle forsøge at finde en bus videre til Guatape.

Vi ankom til en kæmpe busterminal i flere etager wauw. På den ene side var den kaotisk og så alligevel velorganiseret.  Vi gik til salgssted nr. 15 og spurgte efter en bus til Guatape, der kørte en om 3 minutter til 20.000 $ pr mand - den nappede vi og så var vi allerede videre. Det er godt nok nemt og bekvemt at rejse rundt i Colombia.

Tag endelig selv ud og oplev verdenen. "At rejse er at leve" 😍

Det var en skøn bustur fra medelin til Guatape by. Vi kørte gennem betagende landskaber, gennem bakker og dale.

Det var  en malerisk køretur gennem frodige dale, og turen var  præget af smukke landskaber med farverige marker, der strakte sig så langt mit øje kunne se. Vejen snoede sig langs floder og vandløb.  Jo tættere og tættere vi kom på El penol, som var byen før Guatape, hvor vi skulle bo, passerede vi større landbrugs - og agerbrugsområder, hvor lokale landmænd dyrkede afgrøder som kaffe, majs, bønner mm. Flere af markerne var overdækket med en form for trådnet, som på afstand godt kunne ligne solceller.

vi kørte igennem en masse små landsbyer, og det var tydeligt at mærke, at vi nu var kommet til den mere civiliserede del af Colombia, end da vi havde opholdte os ude i regnskoven.

Langs vejen kom restauranter og større boder hvor de solgte koskind.

Da vi nærmede os El Peñol kunne vi begynde at se guatape stenen rejse sig majestætisk fra det omkringliggende landskab. Dens imponerende silhuet  dominerede horisonten og var et imponerende syn, det var som om stenen var udsmykket med et stort G.

Efter 10 minutters kørsel mere nåede vi frem til guatape by, wauw... ved ikke helt hvad jeg havde forestillet mig om selve byen, den havde slet ikke haft mit fokus, det var kun stenen og boato hotel.

Byen var en gammel by bygget i kolonial stil lidt ligesom i Cartagena, dog i mindre format. Den havde en varm og afslappet atmosfære på en helt anden måde en cartagena. Da vi gik hen på vores hostel gik vi langs vandet  ved Guatapé-søen. Guatapé er også kendt som Embalse Guatapé, det er  reelt en stor kunstig sø, der blev dannet som et resultat, da man i 1970'erne opførte et vandkraftværk. Den primære årsag til oversvømmelsen af området var, at generere elektrisk energi, og kontrollere vandstrømmen i området.

Guatapé-søen blev skabt som en del af et hydroelektrisk projekt kaldet "Proyecto Hidroeléctrico de Guatapé."

Formålet med projektet var at udnytte vandkraften fra Guatapé-floden og skabe en reservoirsø for at generere elektricitet.

For at skabe reservoirsøen var det nødvendigt at oversvømme et område, herunder nogle mindre landsbyer og landbrugsarealer.

Dette førte til, at nogle områder blev delvist oversvømmet, og både indbyggere og landsbyer måtte flyttes.

Opførelsen af Guatapé-dæmningen og skabelsen af søen har bragt økonomiske fordele i form af energiproduktion,  samtidig har det også skabt turisme til området. Det har dog også været genstand for kontroverser og konflikter, især fra de beboere som  blev berørt af oversvømmelsen.

Vores hostal skulle have sø kig, men i den ende hvor vi boede var søen helt udtørret grundet at vi pt er udenfor regnsæsonen.

Vi havde reelt booket et 8 sengs værelse, men qua ejeren var kommet til at tildele sengene forkert, så rene og jeg ikke kunne dele en køjeseng med nedre og øvre køje, blev vi opgraderet til et 4 sengs rum, nice.

Vi smed hurtigt taskerne fra os, vi skulle da ned og udforske den fantastiske farverige by, som var kommet somen glædelig overaskelse til os.

Facaderne på de gamle huse i byen var ualmindelig smukke, mange af bygningerne havde smukke malerier og udsmykninger, der fortalte om byens historie, kultur, traditioner og livsstil.

Som vi gik rundt i byen var det tydeligt at se , at det var en by  landbrug og  masser af kvæg, for alle steder duftede det af nygrillede bøffer, og alle steder kunne man få store bøffer.

Som vi slentrede rundt i byen begyndte det at dryppe en smule, men det havde vejrudsigten jo også lovet. Vi valgte at gå ind på en bar, så vi kunne sidde

at nyde udsigten, udover byens centrale plads, som havde  en skulptur af en tucan. Tucanen er det ikoniske vartegn i Guatapé.

Vi delte lidt nachos og fik et glas rødvin, inden vi slentrede videre rundt i byen og udenfor by grænsen og op mod guatape stenen, for at nyde udsynet på afstand.

På vej retur til vores hostel, skulle rene ind og have sin vanlige klipning, som han altid får på vores ture, det kostede hele 14.000 $ omregnet til dkk kun kr. 23.,-

Da rene var færdig med at blive klippet, og vi kom ud, var det igen begyndt at regne og vi måtte søge læ. Efter lidt tid stoppede det med at regne, så vi gik vi igen videre ned mod byen og vores hostal, men det begyndte at regne påny, og vi måtte søge ly for regnen på en bar, pokkers osse 😂🫣 og så måtte vi naturligvis smage deres berømte cannabis øl. Endelig stoppede regnen igen og vi skyndte os ned til byen, fik handlet ind og nåede tilbage til vores hostel inden happy hour sluttede kl. 19.30! Først fik vi et velkomst shot på husets regning, og dernæst et par daquirys, inden maden blev serveret. Da maden kom, vi havde bestilt noget thaimad, fik vi et glas hvidvin, og så havde vi vist også fået vores ration for dagen!Vi var trætte, havde været tidligt oppe, rejst halvdelen af dagen og sightseet 10 kilometer rundt i Guatape.

Så nu er det heldigvis sengetid