lørdag den 10. februar 2024

Take off



"All my bags are packed... 🎶🎵" 

Og jeg er klar til et af mine livs rejser, denne gang går turen til Colombia, et land jeg tidligere har haft kig på, men ikke rejste til.  

Her på vej ud af landet, omfavner jeg med glæde H. C. Andersens ord: 

"At rejse er at leve" Disse ord er ikke blot et mantra, men en levemåde for mig, der leder mig mod det ukendte, mod eventyret og mod livet selv. 

Min rejse handler ikke blot om at flyve til en anden destination; det er en rejse ind i mit eget hjerte og sind, en rejse mod eventyr og masser af oplevelser for sjælen. Colombia repræsenterer ikke blot landet på et kort, men muligheder, oplevelser og møder, der venter på mig. Med nysgerrighedens vind som min følgesvend og Andersens visdom som mit kompas, er jeg klar til at udforske Colombia og skabe min egen uforglemmelige rejsefortælling, til et smukt og mangfoldigt land beliggende i det nordvestlige hjørne af Sydamerika.  Colombia grænser op til Panama mod nordvest, Venezuela og Brasilien mod øst og Peru og Ecuador mod syd. Et par af disse lande er på min liste over lande jeg gerne vil besøge, peru og Ecuador blev besøgt forrige og sidste år. 

Colombia er et af de mest folkerige lande i Sydamerika, og Ifølge de seneste skøn har Colombia en befolkning på omkring 50 millioner mennesker. 

Med både tropiske og subtropiske regioner byder Colombia på en bred vifte af klimaer og terræner. Fra de varme kystområder ved det Caribiske Hav og Stillehavet til de køligere højlande i Andesbjergene.  

I Colombia oplever man generelt to sæsoner: en tør sæson og en regnsæson. Den tørre sæson varierer afhængigt af regionen, men typisk falder den mellem december og marts og igen mellem juli og august. Regntiden, hvoraf den ene er mere udtalt end den anden, forekommer normalt mellem april og november.

Generelt ligger gennemsnitstemperaturen i lavlandet ved kysten og i Amazonas regnskovsområderne typisk mellem 24° og 32° året rundt, så vi får vist ikke brug for så meget uld undertøj, medmindre vi skal besøge de højere Andesbjerge, hvor  gennemsnitstemperaturen variere betydeligt afhængigt af højden, men med køligere temperaturer i områder over 2000 meters højde.

Colombia er kendt for sin variabilitet i klima og landskab. Det bliver spændende at udforske, men kan ligeså godt på nuværende tidspunkt afsløre, at jeg ikke skal i de helt høje luftlag på denne her rejse, ihverfald ikke som rejsen ser ud på nuværende tidspunkt, men det kan jo nå at ændre sig mange gange undervejs.

Jeg kan jo blive inspireret af andre backpackere og deres fortællinger om landet og deres oplevelser.

Colombia er jo hjemsted for en imponerende biodiversitet, herunder Amazonas regnskov i sydøst, de sneklædte tinder i Andesbjergene og de frodige kaffeplantager i de centrale regioner, og med tanke på kaffeplantagerne, er jeg nok nødsaget til endnu engang, at forsøge at forelske mig  i en god kop mokka.

Alt i alt tilbyder Colombia en unik rejseoplevelse, der spænder fra historiske byer og farverige markeder til vilde jungler og uberørte strande, så jeg glæder mig helt vildt!

Og jeg vil afsløre at rejsen ikke starter i Bogota tiltrods for, at det er der vi lander. Jeg opdagede nemlig i sidste uge at Colombia huser verdens 2. Største karneval når vi lander. Det foregår i Barranquilla fra den 10. - 13. Februar, så jeg har booket en flyver direkte videre dertil for at lande i det 

pulserende hjerte af et sydamerikansk karneval. Her skal vi smelte sammen med rytmen af salsamusik, og lade vores  hofter svaje i en eksplosion af farver og glæde, som kun et karneval i Sydamerika kan levere.


Følg med på rejsen...













  

1 kommentar:

  1. God rejse, er sikker på du bliver begejstret, Colombia er et fantastisk land med fantastiske mennesker🥰

    SvarSlet